شرکت حمل و نقل بار باران سیه باز(خوی)

با 10 سال سابقه درخشان در زمینه حمل و نقل

شرکت حمل و نقل بار باران سیه باز(خوی)

با 10 سال سابقه درخشان در زمینه حمل و نقل

۰۴اسفند

انتخاب مناسب ماشین باربری برای حمل بار

انواع ماشین های باربری

همانگونه که گفتیم برای انتخاب مناسب ماشین باربری جهت حمل بار بهتر است با کلیات مربوط به این نوع ماشین آلات و معایب و محاسن آنها آشنایی داشته باشیم. لیست انواع این ماشین ها  که از لحاظ وزنی طبقه بندی شده اند به شرح زیر می باشد:

  • ماشین آلات سبک همانند سواری های معمولی، وانت، نیسان
  • ماشین آلات نیمه سنگین همانند هیوندا، ایسوزو، کامیونت، خاور و کامیون
  • ماشن آلات سنگین همانند تریلی، ترانزیت، 20 تن، کفی و ترانزیت

بررسی ماشین آلات باربری

اکنون که طبقه بندی کلی ماشین آلات باربری را از نظر گذراندیم، در خصوص مزیت ها و محدودیت های این نوع ماشین آلات مطالبی را با هم مرور می کنیم.

انتخاب مناسب ماشین باربری برای حمل بار

انواع ماشین های باربری

همانگونه که گفتیم برای انتخاب مناسب ماشین باربری جهت حمل بار بهتر است با کلیات مربوط به این نوع ماشین آلات و معایب و محاسن آنها آشنایی داشته باشیم. لیست انواع این ماشین ها  که از لحاظ وزنی طبقه بندی شده اند به شرح زیر می باشد:

  • ماشین آلات سبک همانند سواری های معمولی، وانت، نیسان
  • ماشین آلات نیمه سنگین همانند هیوندا، ایسوزو، کامیونت، خاور و کامیون
  • ماشن آلات سنگین همانند تریلی، ترانزیت، 20 تن، کفی و ترانزیت

بررسی ماشین آلات باربری

اکنون که طبقه بندی کلی ماشین آلات باربری را از نظر گذراندیم، در خصوص مزیت ها و محدودیت های این نوع ماشین آلات مطالبی را با هم مرور می کنیم.

  • وانت بار بدون اتاق یا اتاق دار:

در کشور ما که مدتهای مدیدی اتومبیلی به نام پیکان زیست داشت، نوعی تکامل یافته از این نوع ماشین به منظور اتوبار طراحی و تولید گردید با نام پیکان وانت. پس از آن دیگر وسایل نقلیه همچون پراید، ال نود و پژو پارس نیز به منظور تولید وانت استفاده گردید. وانت از نوع ماشین آلات سبک به حساب می آید و در باربری درون شهری کاربرد دارد. به ندرت از وانت در باربری بین شهری استفاده می شود. ظرفیت وانت حداقل 100 کیلو و حداکثر 4 تن می باشد. انتخاب اتاق دار بودن یا بدون اتاق بودن آن بستگی به نوع بار دارد. همچنین اگر از وانت به عنوان حمل بار فله ای استفاده می شود بهتر است از نوع اتاق دار آن سفارش داده شود.

  • نیسان بار:

نیسان بار که یکی از ماشین آلات سبک به حساب می آید قابلیت بیشتری نسبت به وانت بار دارد. از جمله مزیت های نیسان بار نسبت به وانت بار می توان انعطاف بیشتر آن در مقابل حجم بار و همچنین ارزان قیمت تر بودن آن را مثال زد. نیسان بار به دلیل هندسه ی قسمت بارگیری خود می تواند بارهایی که حجم زیادی اشغال می کند را به راحتی در خود جای داده و امکانات خوبی برای فیکس کردن بار دارد. با توجه به این مزیت به راحتی می توان از نیسان بار برای حمل بار بین شهری نیز استفاده نمود. حمل بار از اصفهان به دیگر نقاط این استان به خوبی با استفاده از نیسان بار انجام میگردد. نیسان بار همانند یک برند در میان ماشین آلات باربری سبک خود نمایی می کند حال آنکه زامیاد و مزدا نیز از قابلیت های نیسان بار بهره مند هستند.

  • کامیونت:

یکی از وسایل نقلیه باربری نیمه سنگین کامیونت نام دارد. در میان ماشین آلات حمل بار نیمه سنگین کامیونت معروف ترین آنها می باشد. این وسیله توانایی حمل یک تا 12 تن بار را دارا می باشد. کامیونت ها از رایج ترین وسایل نقلیه مورد استفاده در حمل اثاث و اساسیه منزل می باشد. حمل بارهای فله نیز به خوبی با کامیونت قابل انجام می باشد. در بعضی موارد افرادی که خیلی تفاوت ماشین آلات نیمه سنگین را با هم نمی دانند عملا ایسوزو، کامیونت، خاور و کامیون را نیز با همین نام می شناسند. یکی از خصوصیات بارز کامیونت ارتفاع کابین آن از سطح زمین است که به نوعی انتخاب شده که بار به راحتی در آن جای بگیرد. دارا بودن کابین بزرگ و جادار ویژگی ممتازی برای کامیونت به حساب آمده و عملا این وسیله را از جمله ماشین آلات نقلیه مسقف قرار داده است.

  • تریلر کفی:

رایج ترین نوع ماشین آلات سنگین تریلر های کفی می باشند. در کنار تریلی کفی ، تریلرهای تیغی و لبه دار نیز از محبوبیت خاصی بر خوردار می باشند. مهمترین ویژگی کفی نداشتن دیواره در اطراف آن است. زمانی که در جابجایی بار کلیه سطوح مورد استفاده قرار گیرد این خصوصیت می تواند یک مزیت خوب به حساب آید. یکی از بهترین ماشین آلات برای حمل بار از ذوب آهن اصفهان و کارخانه فولاد مبارکه همین تریلر های کفی می باشدمحصولات فولادی از قبیل میلگرد آجدار، میلگرد ساده، تیرآهن IPE ، تیرآهن بال پهن یا هاش، نبشی، ناودانی، قوطی و پروفیل و ... جملگی از مواردی هستند که با تریلر کفی به خوبی قابل جابجایی می باشند. این تریلرها همچنین برای جابجایی کانتینر ها می تواننند مورد استفاده قرار گیرند. در کلیپ شماره یک تصاویر زیبایی از یک تریلر کفی ماموت که دارای کابین چادری می باشد را مشاهده می کنیم.

انتخاب ماشین باربری متناسب با بار

نکاتی که می بایست برای انتخاب ماشین باربری مناسب برای حمل کالا در نظر گرفته شود به شرح زیر می باشد. نکته در اینجاست که بعضی از نکات برای همه ی انواع باربری جاده ای صدق نمی کند و گاهی مواردی پیش می آید که کلیه موارد ذکر شده را می بایست در نظر گرفت. یکی از دلایلی که می بایست برای جابجایی بار به یک شرکت باربری مراجعه کنیم دقیقا همین انتخاب مناسب ماشین باربری متناسب با کالای ما می باشد. کارشناسان باربری می توانند به واسطه تجربه ای که در طی سالها فعالیت در امر باربری اندوخته اند می توانند ماشین مناسب را انتخاب نمایند.

و اما نکات مورد استفاده در انتخاب مناسب ماشین باربری:

1 – وزن بار:

همانگونه که در طبقه بندی ماشین آلات باربری مشاهده کردیم هرکدام از انواع ماشین آلات باربری محدوده ی مشخصی برای حمل بار خود دارند از این رو می بایست ظرفیت باربری ماشین حمل کالا را مد نظر قرار داد و وزن بار را با آن مقایسه نمود. با حفظ رواداری مشخصی می توان ماشین آلات باربری مناسبی را انتخاب نمود. برای مثال باربری اسباب و اثاثیه منزل به طور محدود را می توان با استفاده از ماشین آلات سبک  انجام داد. اما این انتخاب می بایست طوری صورت گیرد که تا حد امکان از تعدد دفعات باربری جلوگیری به عمل آید تا هزینه باربری به طور کلی بی رویه افزایش نیابد. از طرفی برای حمل بارهای سنگین نمی توان از ماشین آلات سبک و یا نیمه سنگین استفاده نمود. همچنین حداکثر میزان بار که به اصطلاح به آن ظرفیت گفته می شود می بایست در نظر گرفته شود.

2 – موقعیت مقصد بار:

از این لحاظ که مقصد بار در یک مکان با دسترسی مطلوب قرار دارد یا در یک نقطه با دسترسی نامطلوب، نوع ماشین آلات باربری متفاوت خواهد شد. مثلا در یک نقطه صعب العبور که بارش های جوی زیادی دارد نمی توان از یک تریلی کفی استفاده نمود و می بایست کلیه تمهیدات برای مراقبت از بار در نظر گرفته شود. برای چنین مقاصدی می بایست اخبار راهها را پیگیری نموده و ایمن ترین زمان را به عنوان زمان انجام باربری انتخاب نمود. اگرچه اغلب بارهای ترافیکی و غیر ترافیکی مشمول بیمه باربری هستند اما یکی از حالاتی که نیاز به بیمه باربری به طور برجسته ای مشخص می باشد حمل و نقل کالا به مناطق صعب العبور می باشد

3 – نوع بار:

اینکه بار فله ای باشد و یا بار قابل بسته بندی باشد می تواند نقش موثری در انتخاب وسیله حمل و جابجایی کالا داشته باشد. بارهای فله ای حتما می بایست تحت تدابیری جابجا شوند تا سلامت بار به مخاطره نیفتد. بارهای قابل بسته بندی به نسبت سهل تر از بارهای فله ای بارگیری و تخلیه می گردند از این رو می بایست با انتخاب درست ماشین آلات باربری بر اساس نوع بار، سلامت بار را تا حد امکان حفظ نمود. در مواردی که بار از نوع مایعات و یا سیالات خطرناک می باشد دیگر نمی توان از روش های معمول حمل و نقل کالا استفاده نمود. جهت جابجایی بار به صورتی که گفته شد می بایست از ماشین آلات مخصوصی که برای این منظور تولید شده اند بهره گرفت. نمونه ای از این ماشن ها تانکرهای حمل گازها و مایعات می باشد. اصولا در چنین حالاتی شرکت های باربری نیازمند رعایت استاندارد تضمین کیفیت خدمات می باشند تا صاحبان بار با خیال راحت از خدمات این شرکت های باربری بهره مند گردند

4 – حجم بار:

همانگونه که در مقایسه وانت با نیسان مشاهده کردیم، اگر دو فقره بار با وزن یکسان وجود داشته باشد و یکی از این بارها حجم زیادی را اشغال نماید، گزینه ی بهتر به عنوان ماشین باربری نیسان می باشد چرا که از قابلیت های نیسان می توان جابجایی بار با حجم بالا را مثال زد.

5 – مسافت مبدا تا مقصد:

زمانی که مسافت طولانی باشد اصولا از ماشین آلات سنگین برای حمل و جابجایی بار بهره می گیرند.

6 – زمان حمل بار:

اینکه باری که قرار است حمل و نقل شود، در چه زمانی از روز، در چه فصلی از سال و در چه مناسبتی جابجا شود می تواند در انتخاب وسیله جابجایی حمل بار تاثیر گذار باشد.

۹۹/۱۲/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
بارباران(یونس لک)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی