آینده حمل و نقل جاده ای در ایران
اهمیت این نقش متاثر از وسعت کشور و توزیع فعالیت ها در جغرافیای وسیع آن قابل درک است. سهم خدمات حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی به حدود ۹ درصد رسیده و سهم قابل توجهی از اشتغال نیروی کار در این بخش صورت می گیرد و چنانچه صنعت احداث زیرساخت های حمل و نقل نیز مورد نظر قرار گیرد ارقام مورد اشاره افزایش یافته و نقش بخش مذکور در نظام اقتصادی کشور بهتر مشخص خواهد شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، همچنان که اشاره شد بخش حمل ونقل به دو زیر بخش زیرساخت و ناوگان قابل تقسیم است. بطور سنتی و در سال های متمادی تدارک کل زیرساختهای حمل ونقل و نیز سهم بزرگی از تهیه ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی بعهده بخش دولتی بود.
امروزه تامین و تدارک و ارائه خدمات ناوگان تا حدود زیادی به بخش خصوصی واگذار شده و در بخش زیرساخت نیز تعدادی پروژه مشارکتی با بخش خصوصی در حال اجراست و باید اذعان داشت که کماکان بخش دولتی اصلی ترین سهم را در تدارک و بهرهبرداری از زیرساختهای حمل ونقل دارد.
بطور قطع روندی که در محدودیت منابع دولتی آغاز شده، تسریع در امر مشارکت بخش خصوصی در احداث زیرساخت ها و نیز تامین منابع پایدار در بهرهبرداری از زیرساخت ها را اجتناب ناپذیر کرده است.
چالش های بخشی حمل و نقل در حوزه جاده ای
- -عدم تکافوی منابع مالی برای نگهداری مناسب راههای کشور
- -تعدد طرحها و پروژهها
- -فرسودگی ناوگان
- -نبود شرکتهای توانمند در زمینه خدمات حمل و نقل و وجود پدیده خودمالکی در ناوگان باری
- -فقدان طرح جامع مناسب هماهنگ با ملاحظات آمایشی
- -کاهش بار ترانزیت خصوصا بار ترتنزیت نفتی از کردستان عراق
برنامه های راهبردی حوزه حمل و نقل در حوزه ستادی و حمل و نقل جادهای
- تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به دو وزارتخانه و ایجاد امکان تمرکز بر مسائل هر بخش
- -توسعه روشهای مشارکت عمومی- خصوصی و تامین منابع پایدار نظیر مالیات سوخت برای کاهش اتکا به منابع دولتی و تقویت روند تکمیل طرحهای ضروری و اطمینان از نگهداری از راهها
- -غربالگری و اولویت بندی طرحهای موجود