شرکت حمل و نقل بار باران سیه باز(خوی)

با 10 سال سابقه درخشان در زمینه حمل و نقل

شرکت حمل و نقل بار باران سیه باز(خوی)

با 10 سال سابقه درخشان در زمینه حمل و نقل

لیفتراک

لیفتراک ماشینی است دارای یک دکل، شاخک و ملحقات که با توجه به نوع فعالیت برای ترابری، جابجایی و انبارکردن بارها در اشکال و ظرفیت‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود. و متناسب با نوع کار و محیط از سوخت‌های فسیلی، گاز یا برق استفاده می‌کند. حداکثر بار مجاز ایمن که توسط لیفتراک جابه‌جا می‌شود و بوسیله کارخانه سازنده بر روی پلاک مشخصات ماشین درج شده‌است.

کلیه تجهیزاتی که توسط شرکت سازنده لیفتراک، مطابق با استانداردهای لازم برای حمل و جابجائی بارهای خاص به دکل یا شاخک لیفتراک اضافه می‌شود.

الحاقیه‌های قابل نصب روی لیفتراک دارای انواع زیر می‌باشد:

  • رول گیر (رول بر)
  • عدل گیر (بغل گیر)
  • بشکه گیر
  • کارتن کلمپ
  • ساید شیفت
  • فورک پوزیشنر
  • بلوک گیر
  • درام لودر

تجهیزاتی نظیر گیج‌ها، کنترل‌کننده‌ها و نشانگر سرعت که بوسیله آن‌ها وضعیت و عملکرد لیفتراک تحت کنترل در می‌آید.

قبل از استارت و روشن نمودن لیفتراک، بایستی مراحل زیر در خصوص بررسی چگونگی وضعیت لیفتراک را مورد توجه قرار دهیم:

  • تایرها و فشار باد تایرها را کنترل کنید.
  • از محکم بودن پیچ چرخ‌ها مطمئن شوید.
  • آب رادیاتور را بازدید کنید و چنانچه کسری دارد آن را مرتفع سازید.
  • روغن موتور را نیز بررسی کنید.
  • ترمز دستی و بوق و فرمان ماشین را چک کنید.
  • بررسی کنید که آیا دکل و سیستم هیدرولیک درست کار می‌کند.
  • در صورتی که از لیفتراک گازی استفاده می‌شود از سلامتی سیلندرهای گاز و شیلنگهای مربوطه قبل از استارت زدن باید اطمینان حاصل کرد.

امروزه بخشی از توسعه لیفتراک‌ها صرف طراحی و ساخت لیفتراک‌های خودران می‌شود که غالباً با استفاده از حسگرهای لیزری و دوربین‌ها وسیلهٔ نقلیه را هدایت می‌کنند. نمونه ای از آن را می‌توان در منبع زیر مشاهده کرد.

منابع سوختی لیفتراک‌ها دارای انواع مختلفی مانند بنزینی ، گازوئیلی , برقی و... می‌باشد .

لیفتراک برقی

این نوع لیفتراک‌ها از منبع برقی و الکتریکی ( باتری ) برای تأمین نیروی موردنیاز خود استفاده میکنند. شرکت‌های پیشرو در ساخت لیفتراک برای کاهش هزینه‌های سوختی , کمتر شدن آلودگی‌های محیطی , شرایط خاص استفاده از لیفتراک در برخی از محیط‌ها که نباید دودی وجود داشته باشد ، شرکت‌های سازنده لیفتراک را ملزم به ساخت لیفتراک‌های برقی و الکتریکی کرده‌است.

لیفتراک بنزینی

لیفتراک‌های بنزینی دارای بیشترین فراوانی و تنوع و کاربرد در بین سایر لیفتراک‌ها می‌باشند . استفاده از سوخت رایج بنزین باعث شده این لیفتراک‌ها دارای بیشترین درخواست ساخت و تولید را داشته باشند.

لیفتراک گازوئیلی

این نوع لیفتراک‌ها به با نام لیفتراک دیزلی نیز شناخته می‌شوند، دارای حجم و ظرفیت بالایی بوده و معمولاً در صنایع و کاربری‌های سنگین کاربرد دارند . حجیم بودن و توان قدرتی بالا از ویژگی‌های بارز این نوع از لیفتراک‌ها می‌باشد.

لیفتراک هیبریدی

لیفتراک‌های نسل آینده از نوع سوخت ترکیبی یا همان هیبریدی می‌باشند . استفاده از سوخت های فسیلی در کنار موتورهای برقی بیشترین راندمان و کارایی را در کنار کمترین استفاده سوختی و آلودگی محیلی فراهم نموده است. این نوع از لیفتراک‌ها دارای کمترین تنوع و تعداد در بازار کنونی می‌باشند ولی در آینده ای نه چندان دور ، جایگزین سایر لیفتراک‌ها خواهند شد.


 


کامیون تانکر

کامیون تانکر خودروهای موتورداری هستند که برای حمل و نقل موادی که به فضای بسته و مخزنی نیاز دارند استفاده می‌شوند؛ از این مواد می‌توان به مایعات، سیمان، گازها و گازهای مایع اشاره کرد. این خودروها در اندازه‌های گوناگونی وجود دارند اما بزرگ‌ترین آن‌ها به همراه مخزن می‌توانند به اندازه‌ای برابر با قطار باربری محل ذخیره داشته باشند. در ساخت مخزن این خودروها معمولاً با توجه به موادی که قرار است در آن‌ها ذخیره شود مواد گوناگونی استفاده می‌شود اما بیشتر این مخازن دارای عایق‌های گوناگون به ویژه حرارتی هستند که به حفظ مواد درونشان کمک می‌کنند؛ البته انواع بدون عایق هم وجود دارند. کامیون‌هایی با مخازن بزرگ معمولاً دارای حجم ذخیره‌سازی ۲۱٬۰۰۰ تا ۴۴٬۰۰۰ لیتر را دارا می‌باشند و کامیون‌های کوچک‌تر با مخزن کوچک‌تر معمولاً توانایی حمل مواد با حجم ۳٬۸۰۰ لیتر تا حداکثر ۱۱٬۰۰۰ لیتر را دارند.

یکی از مزیت‌های دیگر این است که هر ماشین سنگینی برای کار به خصوصی در نظر گرفته شده است و کار خود را به خوبی و به نحو احسنت می‌تواند انجام دهد. برای بار‌هایی مانند شن و ماسه از ماشین‌های سنگین مخصوص به همین بار استفاده می‌شود.

یا این که برای حمل محصولات غذایی نیز از این ماشین‌های باربری مخصوص به این کار استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که هر ماشینی برای یک عملکرد خاص در نظر گرفته شده است. یکی از کامیون‌های پرکاربردی که بیشترین کاربرد از این ماشین‌ها است به نام کامیون تانکر دار است.

کامیون‌های تانکر دار با توجه به اسمی‌ که بر روی این ماشین‌ها وجود دارد این ماشین‌ها یک تانکر بر روی خود دارند به همین خاطر به این ماشین‌ها، ماشین‌های تانکر دار گفته می‌شود.

بدنه مخزن‌ها باید از دوام و استحکام خوبی برخوردار باشد به این گونه که اگر مایعات به درون این مخزن‌ها ریخته شود باعث این نشود که این مخزن‌ها بپوسد و یا از بین برود بنابراین باید از یک جنس خوب و با کیفیت از برای ساخت این تانکر‌ها استفاده شود.

اصولا این تانکر‌ها با جنس فولاد ساخته می‌شوند که بسیار مقاوم و مستحکم است و به خوبی می‌تواند از پس کار خود بر بیاید. مخزنی که در این ماشین استفاده می‌شود یک مخزن بزرگ با طول زیاد است که می‌توان گفت تنها یک مخزن است.

حمل مایعات با ماشین تانکر دار

در برخی از اوقات می‌توان این مخزن را به اتاق‌هایی تقسیم کرد. البته بار‌هایی که می‌توان برای این ماشین‌ها استفاده کرد بیشتر مایعات هستند مانند حمل بنزین یا روغن یا این که محموله‌هایی مانند حتی آب را نیز می‌توانند در خود جای دهند.

یا بار مایعات مانند شیر را نیز می‌توان در داخل این تانکر‌ها قرار داد، که البته هر کدام از این بار‌ها باید مشخصات مخصوص به خود را داشته باشند، برای بار‌هایی که خاص هستند مانند بار مایعات شیر که امکان این که خراب شود و فساد پذیر باشد وجود خواهد داشت.

پس برای ماشین‌های حمل مایعات فساد پذیر مانند شیر بهتر است که این تانکر‌ها از یک سیستم خنک کننده استفاده کنند که برای این ماشین‌ها این سیستم‌های خنک کننده در نظر گرفته شده است. تا مایعات درون این تانکر‌ها از بین نرود.

البته بیشتر برای مایعات خوراکی باید این تدابیر‌اندیشیده شود وگرنه برای بار‌هایی که مایعات خوراکی نیستند لزومی‌ نخواهد داشت که این موارد را رعایت کنند. این ماشین‌ها هنگامی‌ که می‌خواهند مایعاتی مانند روغن یا بنزین را بار گیری کنند باید یک سری از کار‌ها را نیز انجام دهند.

این ماشین‌ها از یک میله رسانا استفاده می‌کنند که هنگامی‌ که می‌خواهند حرکت کنند باید این میله رسانا را در برخورد با زمین قرار دهند بعد از آن باید ببینید که اتصالات خشک است یا مرطوب اگر اتصالات خشک است می‌توانید با مقداری آب آن را مرطوب نگه دارید.

درب‌هایی که برای کامیون در نظر گرفته شده است را مورد بررسی قرار دهید و دسته‌های شیر را نیز کاملا بررسی کنید تا احیانا دسته شیری در این ماشین‌ها بار نماند. اگر دسته شیری در این ماشین باز بماند امکان دارد که محموله تا رسیدن به مقصد تمام بار آن خالی شود.


 


خاور مسقف،کامیونت مسقف:

عموما برای حمل و نقل  وسایل حساس با وزن کم و حجم زیاد  (مبلمان وسایل منزل کالاهای اداری شامل میز و صندلی و.. )  از کامیونت های مسقف فلزی وخاور مسقف چادر دار  استفاده میشود.در اتاق بار این نوع کامیونها به تعداد زیاد پتو ضربه گیر حبابدار  وکارتنهای مخصوص به جهت قرار دادن بین لوازم و جلوگیری از صدمه دیدن لوازم قرار داده میشود.

اطراف اتاق بار به طور کامل موکت زده میشود تا به طور ۱۰۰% لوازم و اسباب منزل از ضربات احتمالی محافظت شوند.این کامیونت ها در اصطلاح عامیانه خاور مسقف فلزی و خاور مسقف چادری نامیده میشوند که بهترین انتخاب جهت حمل لوازم منزل و ادارات می باشد از آنجائیکه:

۱-امکان تردد این نوع کامیونت در همه ی زمانهای روز آزاد است

۲ مجهز به تجهیزات حفاظتی بار می باشد(پتو موکت مبلمان  و..)

۳ سیستم فنر بندی این نوع کامیونت طوری طراحی شده که تا حد امکان جلوی ضربات ناشی از دست اندازهای خیابان و سرعت گیرها و..را گرفته و امنیت بار را تا رسیدن به مقصد به نهایت خود رساند.

  • ابعاد کامیونتهای ایسوزو:
  • طول: ۵متر و ۲۰ سانتیمتر
  • عرض:۲متر و ۲۰ سانتیمتر
  • ارتفاع :بین ۲٫۵ تا ۲٫۷ متر

  • ابعاد کامیونت بنز خاور608:
  • طول شاسی ۴ متر و ۲۰ سانتیمتر
  • عرض:۲متر و ۲۰ سانتیمتر
  • ارتفاع :بین ۲٫۵ تا ۲٫۷ متر

  • کامیونت بنز خاور ۸۰۸ :
  • طول شاسی ۴ متر و ۶۰ سانتیمتر
  • عرض:۲متر و ۲۰ سانتیمتر
  • ارتفاع :بین ۲٫۵ تا ۲٫۷ متر


 


کامیونهای حمل بار کفی


 


عجیب و غریب ترین کامیونهای روز دنیا

1 - بزرگ ترین کامیون 

2 - کامیون های لوکس


 


حتماً تاکنون تریلرهای حمل خودرو را در شهرها و جاده‌های کشورمان دیده‌اید. تریلرهایی که به حمل خودروهای صفرکیلومتر از کارخانه به نمایندگی‌ها می‌پردازند؛ اما شاید جالب باشد بدانید که این تریلرها هم انواع مختلفی دارند و در کشورهای گوناگون دنیا در اشکال و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

تریلرهای حمل خودرو در اروپا

در اروپا طبق معمول جهت حمل تریلرهای خودروبر از کشنده‌های بی‌دماغ استفاده می‌شود. البته این کشنده‌ها به دلیل وزن نه‌چندان زیاد خودروها، عمدتاً از نوع کشنده‌های متوسط، نسبتاً کم قدرت و با ترکیب ۶×۲ هستند؛ اما تریلرهای خودروبر اروپایی بسیار جالب و پیچیده هستند. این تریلرها دارای ساختاری پیچیده و تعداد زیادی سطوح متحرک و جک‌های فراوان هستند که خودروها را جهت به حداکثر رساندن ظرفیت حمل به شکل جالبی لابه‌لای یکدیگر قرار می‌دهند. حتی خودروها تا روی سقف کشنده هم قرار می‌گیرند و به همین دلیل کشنده‌های مخصوص حمل خودرو همگی از نوع سقف کوتاه هستند. تریلرهای خودروبر اروپایی بسته به نوع خودروها و نوع تریلر ظرفیت حمل ۱۰ تا ۱۲ خودرو را دارند و اکثر آن‌ها سه محور و با چرخ‌های تکی هستند.

تریلرهای حمل خودرو در ایالات متحده

در ایالات‌متحده هم جهت حمل تریلرهای خودروبر طبق معمول از کشنده‌های دماغ‌دار استفاده می‌شود که البته در اینجا هم از انواع سقف کوتاه هستند. تریلرهای خودروبر آمریکایی هم تقریباً مشابه اروپایی‌ها بوده و ساختار پیچیده‌ای دارند. البته در اینجا به دلیل دماغ‌دار بودن کشنده‌ها، خودروها تا حد امکان به سمت جلوی کامیون قرار داده می‌شوند تا ظرفیت حمل افزایش پیدا کند. تریلرهای حمل خودرو در ایالات‌متحده بازهم بسته به نوع خودروها و تریلرها ظرفیتی بین ۹ تا حداکثر ۱۲ خودرو دارند و کشنده‌های آن‌ها هم همگی از نوع ۶×۴ هستند. این کشنده‌ها مخصوص حمل خودرو بوده و از ابتدا به این منظور طراحی می‌شوند. تریلرها هم عمدتاً دو محور با چرخ‌های دوبل هستند.

تریلرهای حمل خودرو در ایران

در ایران همانند اکثر زمینه‌ها ما همچنان به سنت‌ها پایبند مانده و هنوز از تریلرهای ساده و معمولی قدیمی جهت حمل خودرو استفاده می‌کنیم! سال‌های سال بود که در ایران از تریلرهای ساده‌ای با ظرفیت حمل ۶ خودرو استفاده می‌شد اما چند سالی است که تریلرهایی با ظرفیت بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. تریلرهایی که عمدتاً ظرفیت حمل ۸ خودرو را دارند. البته بیشترین تعداد خودرویی را که نگارنده شخصاً بر روی یک تریلر خودروبر در ایران دیده‌ام تعداد ۱۰ خودرو بوده است که روی یک تریلر بسیار کشیده قرار گرفته بودند. در ایران کشنده‌هایی که جهت حمل تریلرهای خودروبر استفاده می‌شود هیچ فرقی با کشنده‌های دیگر نداشته و از هر کشنده‌ای برای این کار استفاده می‌شود. حتی بنز ۱۹۲۴! تریلرها هم عمدتاً دو محور و با چرخ‌های دوبل یا تکی هستند.


 


کامیون باری 26 تن ایسوزو FVZ

کامیون ایسوزو FVZ  جدیدترین محصول گروه صنعتی بهمن دیزل می باشد که به عنوان کامیون سنگین بهمن دیزل با پیشرانه موتوری 6 سیلندری 7790سی سی و به لطف توربوشارژر میتواند 280 اسب بخار و 882 نیوتن متر گشتاور تولید کند.بهمن دیزل به عنوان بازوی ساخت خودروهای تجاری سبک و سنگین گروه خودروسازی بهمن که سهم بالایی از بازار حمل ونقل جاده ای را به خود اختصاص داده است   در سال های اخیر با معرفی و مونتاژ انواع کامیونت ایسوزو در تناژ باری متفاوت توانسته قطبی تاثیر گذار در صنعت باری کشور شود و به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان کشور شود.

موتورهای به کاربرده شده بر روی کامیونت ایسوزو fvz از نوع 6hkl-tcs هستند که از آرایش 6 سیلندری و حجم نزدیک به 8 لیتر و حداکثر قدرت 280 اسب بخار مجهز شده اند.این نوع موتور در کامیون ایسوزو fvr  نیزبه کاربرده شده است.انتقال قدرت کامیون ایسوزو fvz نیزبه وسیله گیربکس های 8 دنده zf انجام می شود.کلاچ این نوع کامیونت ایسوزو تک صفحه ای خشک با کنترلگر هیدروپنوماتیک با قطر خارجی 380 میلی متر می باشد.کامیون fvz ایسوزو دارای تجهیزات ویژه نظیر کابین تاشو با مکانیزم الکتروهیدرولیکی، کیسه هوا سرنشین و مجموعه ای آپشن ها که باعث شده این محصول جدید بهمن دیزل در رده یکی از محصولات برتر شرکت صنعتی بهمن دیزل قرارگیرد.

مشخصات فنی کامیون ایسوزو fvz

  • نوع موتور کامیون ایسوزو 6hk1-TCS
  • انژکتور 6 سیلندر خطی 4 زمانه سوپاپ بالا تراکمی ، تزریق مستقیم مجهز به توربوشارژر و اینترکولر کانال مشترک
  • حجم موتور : 7790
  • نسبت تراکم 17
  • حداکثر قدرت (اسب بخار/نیوتن متر): 2400/300
  • حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه): 1450/882
  • نوع جعبه دنده : ZF9S1110
  • کلاچ : تک صفحه ای خشک با کنترلگر هیدروپنوماتیک
  • سیستم تعلیق :فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی
  • سیستم تغلیق عقب : فنر تخت چند لایه
  • نوع ترمز : مجهز به سیستم ترمز ضد قفل کاسه ای
  • ترمز کمکی : ترمز با کنترلگر الکتروپنو ماتیکی
  • ترمز دستی پنوماتیکی

تجهیزات و امکانات کامیون ایسوزو FVZ

  • مطابق با استاندارد آلایندگی اروپا  5
  • کابین تاشو با مکانیزم الکتروهیدرولیکی
  • دید گسترده و راحتی در سوارو پیاده شدن
  • کولرو سی دی پلیر
  • مکانیزم پنوماتیکی صندلی راننده
  • کابین خواب
  • شیشه بالابر برقی
  • کیسه هواراننده و سرنشین
  • ریموت کنترل دربها


 


شرکت خودروسازی Belaz در اقدامی باور ناپذیر از غولی آهنی با ظرفیت بار 450 تن و نیروی 23 هزار اسب بخار رونمایی کرده است،این هیولای غول پیکر برای ساخت و ساز و حمل استفاده می شود و یکی از بزرگ ترین کامیون های جهان به شمار می رود، بخاطر وزن زیادی که دارد تا حد زیادی از قدرت مانور این کامیون کاسته می شود.در ساخت این کامیون بزرگترین تجهیزات ممکن استفاده شده است تا محصولی که مد نظر شرکت بوده به طور ویژه ساخته شود.این خودرو حتی می توانند با هوش مصنوعی خوب خود، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد و بارگیری انتخاب کنند.

این بارکش غول پیکر 8.2 متر ارتفاع دارد یا به عبارتی قد و بالایش به اندازه دو اتوبوس دو طبقه است که روی هم سوار شده باشد. با بیش از 20 متر طول و 10 متر عرض، BelAZ 75710 قادر است 450 تن مواد معدنی را حمل کند. در مقابل، یک اسکیپ متوسط (نوعی کامیون بارگیری)، گنجایشی حدود 8 تن دارد.

مشخصات BelAZ 75710

بی شک با چنین حد و اندازه ای، نباید توقع سرعت بالایی از این کامیون داشته باشید چون این کامیون حداکثر سرعتش 64 کیلومتر در ساعت است و هنگامی که از بار خالی است، 360 تن وزن دارد (یعنی 360 هزار کیلوگرم). این کامیون برای قوه محرکه خود از سیستم هدایت MMT 500 بهره گرفته و مجهز به دو موتور 65 لیتری 16 سیلندری دیزل است که هرکدام 2300 اسب بخار توان دارد.

به گفته BelAZ، شعاع چرخش این کامیون 20 متر است. همان طور که انتظار می رود، با وجود قابلیت چرخش برای هر دو محور چرخش، در مقابل این حجم عظیم، تا حد زیادی از قدرت مانور این کامیون کاسته می شود. پیش از ورود BelAZ 75710 به عرصه کامیون های باربری در مهر 1392، بزرگ ترین کامیون های موجود، حجمی برابر با 363 تن را ارائه می دادند.

هدایت، تایرها و قیمت

به گفته BelAZ، مدل 75710 در پاسخ به نیازهای مشتریان، مبنی بر نیاز به حجم بیشتر تولید شد. شکی نیست که این خودرو در ارائه آنچه می خواسته موفق بوده است. این کامیون از یک سیستم هدایت چهارچرخ و فرمان چهارچرخ هیدرولیک استفاده می کند، و همچنان که توقع می رود، برای چرخ های آن از بزرگ ترین تایرهای جهان استفاده شده است. تایرهای به کار رفته در این کامیون، از کمپانی بریج استون و مدل 59.10 R63 است که قطری به طول چهار متر دارد و در نوع خود دستاوردی مهندسی و مثال زدنی به شمار می رود. اگر می خواهید یک عدد از این کامیون ها را برای عملیات معدنی خود اختیار کنید، بهتر است بدانید که BelAZ نوید عملکرد بی نقص، ضریب اطمینان و دوام بالایی را برای خط تولید جدید کامیون هایش می دهد. گفتنی است که در صورت عزم خرید داشتن باید حدود پنج میلیون دلاری سرمایه رو کنید، یعنی حدود 17 میلیارد و 500 میلیون تومان! البته هنوز قیمت دقیق این کامیون اعلام نشده است.


 


کامیون برقی نیکولا

شرکت نیکولا به تازگی تصاویری از نخستین نمونه اولیه کامیون برقی نیکولا Tre منتشر کرده که از آلمان به آمریکا فرستاده شده است.

در مجموع، ناوگان آلفا شامل ۱۴ کامیون خواهد بود. با توجه به اطلاعات مختصری که منتشر شده، این نمونه‌های اولیه قبل از عرضه این کامیون‌ها در سال ۲۰۲۱ مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. شرکت نیکولا در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

بله، مشاهدات درست بودند. اولین گروه ۱۴تایی از کامیون‌های برقی نیکولا پس از سفر ۵ روزه خود از شهر اولم آلمان به سلامت وارد خاک آمریکا شده ‌است. حالا همه چیز شروع می‌شود. مرحله راه‌اندازی به زودی در آریزونا آغاز می‌شود.

راه‌اندازی مرحله قبل از تست‌های ارزیابی در آمریکا است. آزمایش و ارزیابی در جاده‌ها پس از آن آغاز خواهد شد.

تولید کامیون Tre از سال ۲۰۲۱ در کارخانه ایوکو در شهر اولم آلمان آغاز خواهد شد. طبق گفته عمران اشرف رئیس بخش مهندسی خودرو و پیشرانه این شرکت، این کامیون دارای یک باتری ۷۲۰ کیلووات ساعتی است.


 


آشنایی با انواع کامیون

کامیون (به انگلیسی Truck) به دستگاهی گفته می شود که متشکل از یک شاستی و یک کشنده (موتور) باشد. برای کامیونها بسته به اینکه ﺑـﺮ روی ﺷﺎﺳﻲ ﭼﻪ ﻧﻮع ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﻳﺎ ﻣﻠﺤﻘﺎت دﻳﮕﺮی ﻣﺘﺼﻞ ﺷﻮد، ﻧﺎم ﮔﺬاری ﻣﺘﻔﺎوتی انتخاب می شود.

کامیون‌ها بر اساس کاربری شان به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

۱- کامیون اتاق‌دار

اصطلاح کامیون اتاق‌دار به کامیونی گفته می‌شود که بیشترین ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن، یک و نیم متر باشد. یعنی دیوار اتاق تعبیه شده در قسمت بار از کف تا سقف اتاق کمتر از یک و نیم متر

۲- کامیون لبه‌دار

این کامیون هم مانند کامیون اتاق دار، دارای محدودیت در ارتفاع دیوار آن است. بیشترین ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار کامیون لبه‌دار ۸۰ سانتی‌متر است. پس از نظر ارتفاعی حدود نصف ارتفاع کامیون اتاق‌دار است.

۳- کامیون تیغه‌دار

کامیون‌هایی که اتاق قسمت بارشان توسط یک تیغه یا دیواره به دو قسمت مساوی تقسیم شده باشد را کامیون تیغه دار گویند. این دو بخش بودن اتاق به تفکیک بارهایی که حمل می‌شود کمک کرده و راننده به راحتی می‌تواند از دو جای متفاوت برای حمل بارگیری کند.

۴- کامیون کفی

کامیون‌هایی که اتاق آنها فارغ از دیواره است یا بعضاً اتاق بار ندارد را کامیون کفی می‌نامند. کامیون کفی برای حمل خودروهای سنگین، دستگاه‌های بزرگ صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

۵- کامیون سقف‌دار

اتاق بار برخی از کامیون‌ها سقف دارد. این کامیون‌ها برای حمل و نقل بارهایی که نیاز به مراقب بیشتر دارند استفاده می‌شوند. به این دسته، کامیون سقف‌دار می‌گویند. اصطلاح کامیون مسقف نیز برای این نوع از کامیون‌ها کاربرد دارد.

۶- کامیون یخچال‌دار

برخی از مواد غذایی در هنگام حمل و نقل نیاز به سرما یا ماندن در حالت منجمد دارند. این دسته از مواد غذایی باید با وسایل نقلیه یخچال‌دار جابجا شوند. به همین خاطر و برای سهولت در جابجایی این نوع خوراکی‌ها، کامیون‌های مجهز به یخچال طراحی و تولید می‌شوند.

۷- تانکر

تانکرها هم دسته‌ای از کامیون‌ها هستند که به مخزنی برای حمل مایعات مجهز شده‌اند. این دسته از کامیون‌ها در حمل مواد نفتی و آب کاربرد زیادی دارند.

8- بونکر

تفاوت بونکر و تانکر در حمل نوع بارشان است. بونکرها هم دارای مخزن هستند اما این مخزن برای حمل جامدات شکل پذیر مانند سیمان به کار می‌روند.

۹- کامیون مخلوط‌کن (میکسر)

این دسته از کامیون‌ها نیز مانند تانکر و بونکر داران مخزن هستند اما این مخزن با گردش و حرکات دورانی برای مخلوط کردن (میکس‌کردن) انواع مواد به کار می‌رود. البته کامیون‌های میکسر در بیشتر موارد برای مخلوط کردن مواد تشکیل دهنده بتن به کار می‌روند و به خاطر خشک نشدن آنها در طول مسیر عملیات مخلوط کردن ادامه پیدا می‌کند.

۱۰- کامیون کمپرسی

برخی از کامیون‌های اتاق‌دار به دستگاه کمپرس مجهزند. این کمپسر به کامیون کمک می‌کند تا بار خود را خالی کند. به این وسیله کامیون کمپرسی گویند. این کامیون‌ها برای خالی کردن راحت‌تر مصالح‌ ساختمانی و بارهای مشابه استفاده می‌شوند.

۱۱- کامیونت

خود کامیونت‌ها به دو دسته تبدیل می‌شوند: ۱- خودروی ون باربری: وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه روی یک شاسی پیاده شده است. مجموع وزن و ظرفیت حمل بار ون باربری از ۳٫۵ تن تا کمتر از ۵ تن است. ۲- لوری: تفاوت لوری و ون باری در میزان حمل بار است. لوری می‌توان بارهای از ۵ تن تا کمتر از ۶ تن را حمل کند.

۱۲- کشنده (کمرشکن)

این نوع از کامیون یدک‌ها یا نیمه یدک‌ها را به دنبال خود می‌کشد. از کامیون های کشنده برای حمل انواع کفی، کانکس، کانتینر و غیره استفاده می‌شود.

منبع پارس جرثقیل


 


قیمت انواع کامیون

منبع خبرخودرو(khabarkhodro)


 


VOLVO FH

ولوو اف اچ یا به تلفظ فرانسوی رایج در ایران یعنی اف هاش نام مدلی از کامیون‌های ولوو است که از سال ۱۹۹۳ تاکنون تولید گردیده. این کامیون در کلاس سنگین و فوق سنگین مدل‌های مختلفی دارد که با تصاحب مکرر عنوان قوی‌ترین کشنده دنیا و کامیون سال (Truck of the year)، از محبوب‌ترین و پر تیراژترین کامیون‌های دنیا می‌باشد. این مدل از ولوو به غیر از آمریکای شمالی تقریباً در تمامی بازار های دیگر حضور دارد. اف اچ در دو مدل سنگین FH و فوق سنگین FH16 عرضه می‌گردد و از ابتدای معرفی تا کنون ۴ ویرایش کلی را پشت سر گذاشته که از سری اول تا چهارم می‌باشد. قصد ما معرفی اجمالی چهار سری این کامیون محبوب و پر طرفدار می‌باشد.


 


Mercedes - Benz S - Series(مرسدس -  بنز سری - ال)

نوعی از کامیون‌های سری ال مرسدس بنز (به انگلیسی: Mercedes-Benz L-series truck) که در ایران با نام بنز مایلر (به آلمانی: Meiller) شناخته می‌شوند،مایلر در سیستم تعلیق و زیربندی تفاوت اساسی با سایر کامیونهای سری ال مرسدس بنز داشت.مایلر در ایران با کد ۲۶۲۸ وبارنگ نارنجی تولید می شد.در زمینهای نا هموار و معادن مزیت های مایلر به خوبی مشخص شد.وبا استقبال بی سابقه گروهی از مشتریان که کاربردهای این چنینی از کامیون داشتند مواجه شد.

تاریخچه

نخستین تولید این سری در سال ۱۹۵۹ در آلمان و برای مصرف داخلی انجام شد ولی تولید برای صادرات آن تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت. سری ال صادرات بسیار موفقی داشت و بسرعت در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی مشهور شد و بکار قرار گرفته شد.

مدل‌های سبک تر که برای مسافت‌های کوتاه و ساخت‌وساز بود در کارخانه شهر مانهایم، و مدل‌های سنگینتر برای مسافت‌های طولانی در کارخانه شهر گناو تولید می‌شدند.

در سال ۱۹۶۲، مدل ۱۹تنی با قدرت بیشتر، با نام L334C ساخته و به‌طور عمده صادر شد.

سری ال همچنین در ایران، به‌طور فراوان وارد و پس از مدتی در داخل ایران تولید شدند و به بنز مایلر معروف شدند. هم‌اکنون، ایران خودرو دیزل، این سری را در دو مدل ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴ با نام خاور، تولید می‌کند. مدل ۲۶۲۸ نیز دیگر تولید نمی‌شود. مرسدس بنز LAK 2624 نوع سه دیفرانسیل می‌باشد و احتمالاً هنوز ۲۶۲۸ سه دیفرانسیل در ایران مانده باشد که کاربرد غیر شخصی دارد.

ادامه تولید این کامیون‌ها با تغییراتی در قسمت پیشرانه و جعبه دنده، همچنین نصب هواکش‌های بزرگ‌تر به همراه حفاظ‌های فلزی جلو، عقب و طرفین در ایران ادامه دارد.


 


تعریف خاور :

میتوان گفت که خاور معانی متفاوتی دارد ولی استفاده از کلمه ی خاور بدون پسوند یا پیشوند به عنوان کامیون حمل بار شناخته میشود. در بازار ،کامیونت ها با لفظ خاور شناخته میشوند که این نوع کامیونها به دلیل ظرفیت بار مناسب و ابعاد آنها از محبوبیت بالایی نسبت به سایر ماشین های باربری برخوردارند.

این کامیون جزو وسایل باربری نیمه سنگین حساب میشود. کاربرد اصلی این نوع ماشین ها بیشتر برای اسباب کشی منازل می باشد.در سالهای گذشته استفاده از خاور 106 برای جابه جایی کالا و یا اثاث منزل بیشتر مرسوم بود که با گذر زمان این ماشین جای خود را به ماشین های نیمه سنگین مانند خاور هیوندای و ایسوزو داده است که این نوع ماشین ها سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به خاورهای قدیمی دارند.

تناژ بارگیری خاور چقدر است؟

می توان گفت که بیشترین وزنی که یک خاور میتواند بارگیری کند بسته به نوع خاور بین 3 تا 6 تن است که به نوع خاور و بار بستگی دارد.

خاور باری در چه مواردی استفاده میشود؟

خاور باربری اکثرًا در صنعت حمل ونقل برای جابه جایی بار و اثاثیه منزل با توجه به وزن بار مورداستفاده قرار می گیرد.برای توزیع بار، شرکتهای پخش معمولاً از خاور ایسوزو ، خاور هیوندای استفاده میکنند که با توجه به نوع بار، از اتاقک متفاوت و متناسب با بار خود استفاده میکنند.

 

انواع خاور بنز

خاور ها با توجه به قدرت کشندگی، ابعاد و نوع قسمت حمل بارشان به چند دسته تقسیم می شوند:

  • خاور روباز
  • خاور مسقف
  • خاور کمپرسی
  • خاور بغل بازشو
  • خاور یخچالی
  • خاور لبه دار
  • خاور متری ۵.۵
  • خاور ۶ متری
  • خاور ۷ متری
  • خاور کانکسی
  • خاور۶۰۶

خاور روباز


خاور روباز

 

خاور مسقف

 


 


کامیون‌های الکتریکی VNR:

در حالی که شاید تصور کنیم هر کامیونی که از یک شهر عبور می‌کند در حال رفتن به یک شهر دورافتاده است، اما واقعیت این است که بسیاری از این کامیون‌های بزرگ در حال انتقال کالاها از بنادر کشتیرانی به انبارها و یا جابجایی بار بین انبارها در یک منطقه شهری هستند.

اینجاست که کامیون‌های الکتریکی VNR کلاس ۸ شرکت کامیونسازی ولوو (یک شرکت جداگانه از خودروسازی ولوو) وارد ماجرا می‌شوند. این وسایل نقلیه باربری منطقه‌ای محدوده برد ۲۴۰ کیلومتر دارند و از یک بسته باتری ۲۶۵ کیلووات ساعت بهره می‌برند. شرکت کامیونسازی ولوو می‌گوید می‌توان این باتری را در عرض ۷۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ کرد. این شرکت همچنین می‌گوید که به دلیل استفاده از ترمز احیاکننده، این کامیون می‌تواند حین چرخه‌های کاری خاص تا ۱۵ درصد به شارژ‌ باتری خودش اضافه کند.

این کامیون توان ۴۵۵ اسب بخار و گشتاور ۵۴۹۲ نیوتن متر دارد و وزن آن تقریبا ۳۷ تُن است، بنابراین هیچ مشکلی برای جابجا کردن بارهای مختلف نخواهد داشت.

دیگر خودروسازان در حال کار روی سیستم‌های انرژی جایگزین برای وسایل نقلیه باربری منطقه‌ای هستند. تویوتا در حال بررسی و استقرار کامیون‌های باربری با سوخت هیدروژنی است، در حالی که دایملر کامیون‌های الکتریکی توسعه داده که مشتریان هم‌اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، به زودی کامیون‌های برقی شرکت‌های تسلا و نیکولا هم عرضه خواهند شد.

کامیون الکتریکی ولوو VNR در سال ۲۰۲۱ وارد فاز تولید می‌شود و شامل امکاناتی از جمله تله‌ماتیک، عیب‌یابی از راه دور، و خدمات نظارت بر باتری از راه دور خواهد بود. در حالی که بعید است این کامیون‌ها در مرز بین شهرها دیده شوند، ممکن است به زودی حین رانندگی در مناطق شهری شاهد عبور و مرور آن‌ها باشیم.

 

             کامیون الکتریکی VNR(کارخانه volvo)

منبع : خودرو بانک


 


اسکانیا سری R

برند اسکانیا یکی از کامیون سازان تحسین شده در سطح جهانی است. کامیون سری R اسکانیا در رده کامیون های 44 تن قرار دارد. این مدل از کامیون های اسکانیا رقیبی سرسختی برای ولوو FH و مرسدس بنز آکتروس می باشد. اسکانیا سری R در سال 2010 مورد ارتقا قرار گر فته است. این بازنگری هم در بدنه ظاهری و هم در خصوصیات فنی آن بوده است.

سال 2011 به دلیل کیفیت بالا لقب کامیون سال را از آن خود کرد.

 

بدون اغراق می‌توان گفت اسکانیا سری R با خطوط مواج و طراحی تأثیرگذارش، یکی از زیباترین کامیون ها در جوزه کامیون های 44 تنی است. نسل جدید این کامیون در مقایسه با مدل قدیمی، دارای خطوط افقی برجسته تر و سپرهایی بازنگری شده است که در کنار چراغ های LED مخصوص رانندگی در روز قرار گرفته‌اند.

 

جلو پنجره جدید و لوگوی بزرگ SCANIA که زیر شیشه جلو نصب شده است نیز، طراحی آن را کامل می‌کند. مدل جدید این کشنده دارای پنل های جانبی است که به صورت استاندارد ارائه می‌شوند و با بدنه همرنگ هستند. این امر باعث می‌شود کامیون یکپارچه‌تر به نظر برسد.

در طراحی بدنه همه اصول آیرودینامیک در نظر گرفته شده است، از طرفی پنل های جانبی نیز به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند و در مقایسه با مدل قدیمی، میزان مصرف را 0.6 کاهش می‌دهند.

 

 


 


10 شرکت بزرگ تولید کننده کامیون

1) اسکانیا((scannia

2) مان(man)

3) IVECO

4) پکار(داف)(daf)

5) هینو موتورز((hino

6) گروه ولوو(Volvo)

7) نویستار اینترنشنال((nevistar

8) دانگ فنگ(dang fang)

9) تاتا موتورز((tata

10)دایملر آگ((daimeler

اسکانیا:

اسکانیا، (به سوئدی: Scania) شرکت خودروسازی و صنایع سنگین سوئدی است که تولیدکننده انواع کامیون، اتوبوس و همچنین موتورهای دیزلی برای کاربری شناورها و خودروهای سنگین است. ستاد مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی این شرکت در شهر سودرتلیه در ۳۰ کیلومتری جنوب استکهلم قرار دارد.

شرکت اسکانیا در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر مالمو سوئد تأسیس شد و در حال حاضر یک شرکت تابعه از گروه فولکس‌واگن به‌شمار می‌آید. سهام شرکت اسکانیا در بازار بورس اوراق بهادار استکهلم و بورس اوام‌اکس معامله می‌شود.

مان:

ام‌آان یا مان (به آلمانی: Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg SE) شرکت مهندسی و صنایع سنگین آلمانی و شرکت تابعه گروه فولکس‌واگن است، که دفتر اصلی آن در شهر مونیخ قرار دارد.

مان یکی از پیشتازان در زمینه مهندسی تجهیزات و تولید خودروهای تجاری است. این شرکت در زمینه ساخت و تولید کامیون، اتوبوس، موتور دیزل، توربین بخار، توربین گاز و خدمات صنعتی فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۰۸، دویست و پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ام‌آان جشن گرفته شد. در سال ۲۰۰۸، این شرکت اجناس خود را به قیمت ۱۵ میلیارد یورو به ۱۲۰ کشور جهان فروخته است. این شرکت همچنین شرکا و همکارانی در کشورهای هند، لهستان، ترکیه و ایالات متحده دارد.

Iveco(ایوکو):

ایوکو، (به ایتالیایی: Iveco) شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در زمینه تولید انواع کامیون، اتوبوس و موتورهای دیزل فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی و کارخانه اصلی آن، در شهر تورین، ایتالیا قرار دارند.

این شرکت، شاخه‌ای از شرکت صنایع سی‌ان‌ایچ محسوب می‌شود و سالیانه حدود ۲۰۰٫۰۰۰ خودروی تجاری و ۴۶۰٫۰۰۰ موتور دیزلی تولید می‌کند. تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی، این شرکت ۱۱٫۱۹۶ میلیون یورو از فروش محصولاتش بدست آورده بود.

نام ایوکو؛ مخفف ابرشرکت صنایع خودرویی (به انگلیسی: Industrial Vehicle Corporation) است. این شرکت از مشارکت و سرمایه‌گذاری چند شرکت اروپایی از جمله فیات، لانچیا و افیسینه مکانیکه، یونیک و ماگیروس در سال ۱۹۷۵ تشکیل شد.

امروزه شرکت ایوکو نقش بسزایی را در بازار خودروهای تجاری و موتورهای دیزلی بازی می‌کند. بیشترین فروش این شرکت را خودروهای حمل مسافر، وسایل نقلیه تجاری، ماشین‌آلات نظامی و کامیون‌های ۳٫۵ تنی، تشکیل می‌دهند. از تولیدات این شرکت می‌توان به اویکو مسیف و ایویکو ماگیروس اشاره نمود.

داف:

شرکت خودروسازی داف، (به هندی: DAF یا Van Doorne's Automobielfabriek N.V) شرکت کامیون‌سازی هلندی است، که دفتر اصلی آن در شهر آیندهوون (اَیندهوفِن)، هلند قرار دارد. کابین و محور کامیون‌های این شرکت در وسترلوی، بلژیک تولید می‌شود. شرکت داف را هوب فان دورنه در سال ۱۹۳۲ در آیندهوون تاسیس نمود. این شرکت سابقاً خودروی سواری نیز می‌ساخت.

برخی از کامیون‌های تولید شده در برند داف توسط شرکت کامیون‌سازی لیلاند انگلستان طراحی و تولید شده‌است. هم‌اکنون برند داف تحت مالکیت شرکت پکار قرار دارد.

هینو:

هینو موتورز، (به ژاپنی: 日野自動車株式会社) شرکت خودروسازی ژاپنی است، که در زمینه ساخت موتورهای دیزلی، انواع کامیون‌ها و اتوبوس‌ها فعالیت می‌کند.

شرکت هینو موتورز در سال ۱۹۷۳ به‌عنوان بخش تولید خودروهای سنگین شرکت خودروسازی تویوتا راه‌اندازی شد و هم‌اکنون بزرگترین تولیدکننده خودروهای متوسط، نیمه‌سنگین و سنگین در کشور ژاپن به‌شمار می‌رود.

هینو موتورز، لکسوس و دایهاتسو به‌عنوان برندهای اصلی تویوتا شناخته می‌شوند. سهام هینو موتورز در بازار بورس توکیو معامله می‌شود، همچنین جزئی از شاخص نیکی ۲۲۵ محسوب می‌شود.

ولوو:

ولوو (به سوئدی: Volvo) شرکت صنایع سنگین سوئدی است، که سازندهٔ خودروهای سنگین و قطعات مربوط به آن می‌باشد. از جمله تولیدات این شرکت کامیون، اتوبوس، موتورهای دیزل، تجهیزات سنگین، تجهیزات ترابری و سازه‌ای، سامانه‌های پیش‌رانش دریایی و صنعتی، تجهیزات هوافضا و ارائه خدمات مالی است.

شرکت ولوو در سال ۱۹۲۴ با مشارکت مدیر امور مالی شرکت اس‌کااف؛ اسار گابریلسن و یکی از مهندسان ارشد این شرکت بنام؛ گوستاو لارسون، به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه اس‌کااف راه‌اندازی شد. شرکت ولوو در نهایت در سال ۱۹۲۷ به عنوان یک شرکت خودروسازی، در شهر گوتنبورگ آغاز به کار کرد. این شرکت در آغاز شاخه‌ای از شرکت بلبرینگ‌سازی اس‌کااف به‌شمار می‌آمد، که در سال ۱۹۳۵ در پی ورود ولوو به بازار بورس اوراق بهادار سوئد، اس‌کااف سهامش در این شرکت را واگذار نمود.

گروه ولوو در سال ۱۹۹۹ اقدام به فروش بخش خودروهای سبک خود، تحت نام ولوو کارز، به ارزش ۶٫۴۵ میلیارد دلار، به شرکت آمریکایی فورد نمود. در سال ۲۰۱۰ فورد نیز ولوو کارز را با قیمت ۱٫۸ میلیارد دلار به شرکت چینی جیلی فروخت.[۲] در حال حاضر شرکت ولوو تنها تولیدکننده خودروهای سنگین شامل کامیون و اتوبوس می‌باشد، و بخش ساخت خودروی سواری آن (ولوو کارز)، زیرمجموعه شرکت چینی جیلی است.

نویستار:

نویستار اینترنشنال (به انگلیسی: Navistar International)، با نام پیشین اینترنشنال هاروستر، ابرشرکت خودروسازی آمریکایی است، که تولیدکننده انواع کامیون‌های تجاری، موتورهای دیزلی، اتوبوس‌های آی‌سی مدرسه و اتوبوس‌های تجاری، وانت‌های پیک‌آپ و نیز طراح و تولیدکننده موتورهای دیزلی برای کامیون وانت‌ها، ون‌ها و اس‌یووی‌ها می‌باشد. این ابرشرکت همچنین قطعات و خدمات تعمیر و نگهداری را برای انواع کامیون‌ها و سایر خودروهای دیزلی ارائه می‌نماید.

دانگ فنگ:

کامیون کشنده T375 در دو مدل 4×2 و 6×4 در شرکت سایپا دیزل گروه خودروسازی سایپا تولید می گردد . این کامیون با گیربکس قدرتمند 16 دنده  و تجهیزاتی نظیر : کروز کنترل ، فشار سنج روغن ، دکمه استارت موتور خارج از کابین ،GPS و از محصولات مناسب و قابل اطمینان در میان رقیبان خود در بازار می باشد .

تاتاموتورز:

تاتاموتورز (به انگلیسی: Tata Motors) بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی دادابهوی تاتا از پارسیان هند بنیان نهاده شد.

مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو می‌باشد که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

دایملر آگ:

دایملر آگ (به آلمانی: Daimler AG) شرکت خودروسازی آلمانی است، که از لحاظ میزان درآمد سالیانه، پس از تویوتا و گروه فولکس‌واگن، سومین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. این شرکت از نظر ظرفیت خودروهای تولید شده در سال، چهاردهمین خودروساز بزرگ جهان است. دایملر همچنین بزرگترین کامیون‌ساز جهان می‌باشد.


 


ویژگی های یک راننده کامیون خوب

 حمل‌ونقل کالا‌ها به خودی خود کاری سخت و زمان‌بر است و نیاز به دقت و مهارت‌های خاصی دارد؛ به همین دلیل رانندگان کامیون برای اینکه سفری ایمن داشته باشند، باید همواره نکاتی را رعایت کنند. یک راننده کامیون خوب علاوه بر رعایت و توجه به نکات راهنمایی و رانندگی، باید مهارت‌های ذهنی، جسمی و مکانیکی خود را تقویت کند تا همواره برای جلوگیری از خسارت‌های جبران‌ناپذیر آماده باشد. در ادامه بعضی از ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک راننده کامیون خوب را برایتان توضیح می‌دهیم:

مهارت‌های مکانیکی

یک راننده کامیون در ابتدا باید به رانندگی علاقه داشته باشد؛ آشنایی با ماشین و قطعات آن هم در تعمیرات و شناسایی مشکلات به او کمک می‌کند. رانندگی طولانی‌مدت در جاده‌ها در شرایط جوی متفاوت می‌تواند باعث بروز مشکلات فنی ماشین شود؛ به همین دلیل رسیدگی سریع راننده می‌تواند از خطرات و خسارت‌های بیشتر جلوگیری کند.

برنامه‌ریزی و هماهنگی

نظم لازمه رانندگی در جاده‌ها است. هماهنگی زمان بارگیری و تخلیه کالاها، بررسی وضعیت جاده‌ها و آب‌وهوا، توقف‌های بین راه و جداول زمانی شروع سفر همگی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارند.

واکنش سریع

در شغل رانندگی ماشین‌های سنگین، مشکلاتی پیش می‌آید که عموما نیاز به واکنشی سریع دارند. توانایی کنترل شرایط بحرانی و حل مسئله از دیگر ملزومات این شغل است.

قدرت بدنی

رانندگان مجبور هستند مدت زمان زیادی را پشت فرمان رانندگی کنند و تعمیرات اولیه کامیون‌ها مانند پنچرگیری را خودشان انجام دهند؛ به همین دلیل انجام این کارها نیاز به قدرت روحی و جسمی بالایی دارد.

رفتار اجتماعی

در زندگی به سبک راننده کامیون، توانایی هم‌صحبتی و معاشرت با افراد مختلف به بهبود شرایط روحی رانندگان کمک می‌کند؛ چرا که صحبت با دیگر رانندگان و همچنین تعامل مناسب با کارفرماهای گوناگون می‌تواند شرایط کاری رانندگان را بهتر ‌کند.


 


کامیون هیبریدی والمارت(walmart):

والمارت به عنوان فروشگاه‌های های زنجیره ای برای ناوگان حمل و نقل خود، یک مدل مفهومی را با مشارکت Peterbilt، توربین‌های Capstone و تریلر Great Dane طراحی کرده است. این کشنده مفهومی WAVE نام‌گذاری شده و با استفاده از توربین و باتری‌های الکتریکی، تجربه ای تازه را در حمل و نقل سنگین فراهم می‌سازد.

توربین‌های WAVE می‌تواند از گازوئیل، بیودیزل یا گاز طبیعی و احتمالاً سایر سوخت‌ها استفاده کند تا انرژی لازم برای شارژ باتری‌ها فراهم آید. پیشرانه شامل مجموعه توربین، باتری‌ها و یک موتور الکتریکی است.

منبع : پدال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی